Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen . Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
- Door de coronacrisis is de daling in het aantal uitkeringsontvangers omgeslagen in een sterke stijging. Het al bestaande tekort op de bijstand neemt hierdoor toe. Het Rijk heeft aangegeven gemeenten voor de stijgende bijstandslasten te compenseren.
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden de afgelopen jaren zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. Zo heeft de Drechtraad in juni 2019 een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Gedeelten van de taakstelling zijn per besluit van de Drechtraad in oktober en december 2019 en juli 2020 ingevuld, verdere (meerjarige) invulling volgt in 2020.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. Sturing vindt plaats via bestuurlijke werkgroepen en organisatorisch is Dordrecht sinds 2020 hostgemeente voor het betrokken personeel. De verdere uitwerking vindt momenteel plaats.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
- De coronacrisis geeft op korte termijn risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, maar ook op de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ-beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal (de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
- De DG&J heeft een meerjarenbeleidsplan 2020-2023 opgesteld.
- In 2020 heeft de Dordtse raad ingestemd met de lokale nota Publieke Gezondheid. We maken met de GGD afspraken over welke programmaonderdelen zij uitvoeren en bij welke onderdelen zij een adviserende rol hebben.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ stelt samen met onderwijspartners en ons als gemeente Dordrecht een nieuw regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten ZHZ 2020-2024 op.
- De regie op nazorg ex-gedetineerden is door ons per 1 juli 2020 belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het regionale aanjaagteam jeugdhulp is aan de slag met het aanscherpen van de focus en resultaten in de (regionale) opgaven en het verbeteren van de ambtelijke en bestuurlijke advisering en samenwerking (jeugd en sociaal domein).
- De bestuursopdracht over de governance van de jeugdhulp vanaf 2021 (specifiek over de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en Stichting Jeugdteams ZHZ) is in een vergevorderd stadium. Na zienswijzen van de gemeenteraden wordt hier in december een definitief besluit over genomen door het Algemeen Bestuur (AB).
- Op 24 september 2020 neemt het AB een voorgenomen besluit over het nieuwe inkoopkader jeugdhulp vanaf 2022, waarna dit ter zienswijze wordt voorgelegd aan de gemeenteraden. Ondertussen is ook gestart met de ontwikkeling van de daadwerkelijke inkoopstrategie.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
Dienst Gezondheid & Jeugd- De extra kosten bij infectieziektebestrijding zijn in 2020 door de coronacrisis, bij gelijkblijvende inzet, € 3 miljoen op jaarbasis. Als het Rijk deze kosten niet volledig vergoed aan de GGD-en, volgt een eenmalige extra inwonerbijdrage.
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Geen (kosten-) effectieve transformatie bij Veilig Thuis ZHZ.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Frictiekosten door de overdracht van de regie op nazorg ex-gedetineerden bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
Regionale Ambulancevoorziening:
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Geen vergunning voor ambulancezorg door RAV vanwege nieuwe Wet Ambulancezorg (naar verwachting per 1 januari 2021).
Serviceorganisatie Jeugd ZHZ:
- Boeggolfeffect door uitgestelde zorg tijdens de coronacrisis.
- Geen (afdoende) realisatie taakstellingen op jeugdhulp.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
Voortzetting intensivering samenwerking Drechtwerk en de GR Drechtsteden, onderdeel Sociale Dienst Drechtsteden (SDD).Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
- De coronacrisis leidt tot inkomstenderving. Het Rijk heeft toegezegd dit nadeel te compenseren. Of Drechtwerk met deze compensatie uitkomt is nog onbekend.
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaken tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Niet volledig aflossen van verstrekte geldleningen leidt tot kosten.