Doelstelling 4: Het realiseren van de bereikbaarheidsopgave, waarbij wordt ingezet op het versterken van het OV-systeem en het gebruik van de fiets. |
---|
We realiseren een nieuwe entree voor de Zuidzijde van het station - BELEIDSWENS UIT KADERNOTA 2021.
De realisatie van een nieuwe entree voor de Zuidzijde van het station, inclusief een grote fietsenstalling, moet een grote impuls geven aan dit gebied. Tevens moet het ertoe leiden dat meer mensen zich uitgenodigd voelen het openbaar vervoer te gebruiken. De nieuwe entree levert daaraan een belangrijke bijdrage, maar ook de realisatie van ruim 300 extra woningen voor starters en studenten in het naastgelegen complex van Thureborgh, draagt daaraan bij. Tevens gaan we aan de gang met de ontwikkeling van het hoofdstation. Deze activiteit is mede de uitwerking van beleidswens Zuidelijk Stationsgebied uit de Kadernota 2021. | ||||
We verbeteren de informatie over (weg)werkzaamheden en nemen maatregelen om overlast te verminderen.
We sturen op de planning van samenhangende werkzaamheden, zoals het groot onderhoud van Rijkswaterstaat aan de N3 en A15, en stimuleren weggebruikers om per fiets of openbaar vervoer te reizen. We richten het platform "Dordrecht Onderweg" op. Dit is het platform waarin alle projecten en werkzaamheden die een effect hebben op de bereikbaarheid samenkomen. Via de site www.dordrechtonderweg.nl, een app en andere kanalen geven we weggebruikers actuele verkeersinformatie, reisadvies voor andere vormen van vervoer en inzicht in werkzaamheden en omleidingen. We zorgen dat communicatie van projecten eenheid uitstraalt en deze ook uitgerold kan worden binnen de Drechtsteden. | ||||
We maken belangrijke verkeersregelinstallaties (VRI's) geschikt voor toepassing van nieuwe regelmethodieken.
We passen bij een aantal belangrijke verkeersregelinstallaties (VRI's) een nieuwe innovatieve regelmethodiek toe, die werkt op basis van gewichtsfactoren en kostenfuncties. Deze techniek kan samen met het gebruik van apps door weggebruikers, eerdere en betere voorspellingen doen van het aankomende verkeer en daarop situationeel voorrang verlenen aan ingestelde groepen. Hiermee krijgen we zowel beter, als meer gereedschap in handen, waarmee we de kans op betere doorstroming vergroten. Op basis van beleid kunnen we auto's (bijvoorbeeld groene golf), fietsers en/of openbaar vervoer per geval op de beste manier faciliteren. Voor de implementatie worden geen kruisingen afgesloten en we stemmen de invoering af met andere projecten, zoals de N3. Het aantal VRI's dat we aanpassen is afhankelijk van subsidiemogelijkheden. In 2020 zijn we begonnen met de Provincialeweg. | ||||
We verrichten voorbereidende werkzaamheden voor het realiseren van verschillende onderdelen van het Verkeersstructuurplan Spuiboulevard.
We leveren in 2021 het schetsontwerp van de infrastructurele maatregelen van het verkeersstructuurplan op. We toetsen de ontwerpen met microsimulatie op doorstroming. We leggen een kredietvoorstel aan de raad voor en starten met de vernieuwing van de parkeergarage Spuihaven. Daarmee voldoen we aan de behoefte om uit te breiden en te moderniseren. We tekenen een intentieverklaring met NS en Prorail om tot herontwikkeling van het huidige P+R Weeskinderendijk terrein te komen. In een schetsontwerp wordt een nieuwe gebouwde parkeervoorziening ingepast in lijn met de ontwikkelvisie van Mecanoo. | ||||
Het college zet in op een robuuste ontwikkeling van het cluster Leerpark/Gezondheidspark.
De halte Leerpark maakt hier onderdeel van uit. Ook in 2021 wordt er ingezet op de realisatie van deze halte. Als in overleg met het Rijk blijkt dat dit op (zeer) korte termijn niet mogelijk blijkt, dan worden met het Rijk harde afspraken gemaakt over de realisatie periode. Deze afspraken hangen samen met (1) het Metropolitaan OV (city Sprinters op Rotterdam/Den Haag), (2) een keervoorziening nabij Amstelwijck voor het Metropolitaan OV en (3) het noodzakelijk korte termijn onderhoud aan Station Zuid (perronveiligheid). | ||||
We realiseren nieuwe fietsvoorzieningen en pakken knelpunten voor fietsers aan.
In 2021 gaan we verder met het voorbereiden en realiseren van een fietsenstalling aan de zuidzijde van het centraal station, inclusief een aantrekkelijke stationsentree met goede en (sociaal) veilige fietsroutes door het park die aansluiten op de fietsenstalling (vindbaar en leesbaar). Daarnaast voeren we de voor 2021 opgenomen acties in het uitvoeringsprogramma Fiets 2020-2022 uit, waaronder de aanleg van een fietsstraat op de Patersweg. Met het geplande groot onderhoud aan de Dordtse Mijl wordt op vier kruisingen de oversteekbaarheid voor fietsers aanzienlijk verbeterd en worden er bredere fietspaden aangelegd. | ||||