Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen . Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
- Door de coronacrisis is de daling in het aantal uitkeringsontvangers omgeslagen in een sterke stijging. Het al bestaande tekort op de bijstand neemt hierdoor toe. Het Rijk heeft aangegeven gemeenten voor de stijgende bijstandslasten te compenseren.
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden de afgelopen jaren zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. Zo heeft de Drechtraad in juni 2019 een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Gedeelten van de taakstelling zijn per besluit van de Drechtraad in oktober en december 2019 en juli 2020 ingevuld, verdere (meerjarige) invulling volgt in 2020.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. Sturing vindt plaats via bestuurlijke werkgroepen en organisatorisch is Dordrecht sinds 2020 hostgemeente voor het betrokken personeel. De verdere uitwerking vindt momenteel plaats.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
- De coronacrisis geeft op korte termijn risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, maar ook op de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ-beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal (de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
- De DG&J heeft een meerjarenbeleidsplan 2020-2023 opgesteld.
- In 2020 heeft de Dordtse raad ingestemd met de lokale nota Publieke Gezondheid. We maken met de GGD afspraken over welke programmaonderdelen zij uitvoeren en bij welke onderdelen zij een adviserende rol hebben.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ stelt samen met onderwijspartners en ons als gemeente Dordrecht een nieuw regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten ZHZ 2020-2024 op.
- De regie op nazorg ex-gedetineerden is door ons per 1 juli 2020 belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het regionale aanjaagteam jeugdhulp is aan de slag met het aanscherpen van de focus en resultaten in de (regionale) opgaven en het verbeteren van de ambtelijke en bestuurlijke advisering en samenwerking (jeugd en sociaal domein).
- De bestuursopdracht over de governance van de jeugdhulp vanaf 2021 (specifiek over de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en Stichting Jeugdteams ZHZ) is in een vergevorderd stadium. Na zienswijzen van de gemeenteraden wordt hier in december een definitief besluit over genomen door het Algemeen Bestuur (AB).
- Op 24 september 2020 neemt het AB een voorgenomen besluit over het nieuwe inkoopkader jeugdhulp vanaf 2022, waarna dit ter zienswijze wordt voorgelegd aan de gemeenteraden. Ondertussen is ook gestart met de ontwikkeling van de daadwerkelijke inkoopstrategie.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
Dienst Gezondheid & Jeugd- De extra kosten bij infectieziektebestrijding zijn in 2020 door de coronacrisis, bij gelijkblijvende inzet, € 3 miljoen op jaarbasis. Als het Rijk deze kosten niet volledig vergoed aan de GGD-en, volgt een eenmalige extra inwonerbijdrage.
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Geen (kosten-) effectieve transformatie bij Veilig Thuis ZHZ.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Frictiekosten door de overdracht van de regie op nazorg ex-gedetineerden bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
Regionale Ambulancevoorziening:
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Geen vergunning voor ambulancezorg door RAV vanwege nieuwe Wet Ambulancezorg (naar verwachting per 1 januari 2021).
Serviceorganisatie Jeugd ZHZ:
- Boeggolfeffect door uitgestelde zorg tijdens de coronacrisis.
- Geen (afdoende) realisatie taakstellingen op jeugdhulp.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
- Omgevingswet: het Rijk heeft de invoering van de Omgevingswet uitgesteld naar 1 januari 2022. Grootste knelpunt voor de Eerste Kamer is het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Het stelsel moest minimaal een jaar voor invoering van de wet in rudimentaire vorm klaar zijn. Eind vorig jaar bleek dit nog niet helemaal het geval te zijn. OZHZ heeft 2019 benut om, samen met de ketenpartners, te werken aan de implementatie.
- De Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt naar verwachting gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. Voordat de Wkb verantwoord in werking kan treden, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Hierover zijn afspraken vastgelegd in het bestuursakkoord tussen de minister en de VNG. Het is de vraag of aan alle voorwaarden tijdig kan worden voldaan door de verschillende partijen. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact van de eerste fase kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
- Door de coronacrisis is de groei van de economie sterk afgenomen. Dit heeft nog niet geleid tot minder vergunningen. Het aantal evenementen is gereduceerd. De crisis heeft ook gezorgd voor extra werkzaamheden, zoals handhaving noodverordening en vergunningverlening vergroten terrassen. Hiertegenover staat dat zeker bij de extra bouwaanvragen ook de legesinkomsten stijgen. De verwachting is dat de legesinkomsten voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert sinds 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 ondersteunt OZHZ de DCMR voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak (Programma Aanpak Stikstof) zullen ook in 2021 nog voelbaar blijven. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg van. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2020
VRZHZ geeft in 2021 uitvoering aan gestarte projecten uit het meerjarenbeleidsplan 2016-2020 en zet in op strategische speerpunten die voortkomen uit het traject "Strategische heroriëntatie". Concreet zijn daarbij onderstaande doelstellingen geformuleerd. Het nieuwe beleidsplan 2021-2024 en de coronacrisis hebben naar verwachting nog effect op deze doelstellingen.- De versterking op regionale opgaven door samenwerking in flexibele netwerkstructuren.
- De transitie naar een informatiegestuurde organisatie.
- Doorontwikkelen van de verbinding met gemeenten, onder andere door accountmanagement verder vorm te geven en in te bedden.
- Monitoren en inspelen op ontwikkelingen in rechtspositionele dossiers.
- Inzet en aanhaking op prioritaire risico's zoals hoogwater en de grootschalige infrastructurele onderhoudsopgave.
- Het opstellen van een nieuw beleidsplan 2021-2024.
- Verkenning naar intensivering van de samenwerking op het rangeerterrein Kijfhoek.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2020
- De uittreding van Leerdam en Zederik geeft een financieel tekort van jaarlijks € 1,5 miljoen. De Veiligheidsregio heeft in 2019 besloten dat dit tekort niet tot hogere bijdragen van deelnemers moet leiden. Hiervoor past VRZHZ de komende jaren het kostenniveau aan met als doel een volledig kostendekkende begroting in 2024. In de tussenliggende jaren wordt de uittreedsom van Leerdam en Zederik gebruikt om tekorten af te dekken. Het niet realiseren van een kostendekkende begroting maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- De financiële gevolgen van de nieuwe cao-afspraken over functioneel leeftijdsontslag voor beroepsbrandweer zijn in 2020 doorgerekend. Er is een voorziening gevormd die deze lasten volledig afdekt. Het risico op hogere lasten is hierdoor afgenomen. Nieuwe aanpassingen van de cao en wijzigingen in het gebruik van de regeling kunnen ervoor zorgen dat de gevormde voorziening aangevuld c.q. afgeroomd moet worden.