Grondposities
De gronden binnen het plangebied zijn grotendeels in particuliere handen. Het gemeentelijk grondbezit beperkt zich tot de openbare ruimte en ongeveer tweederde van de woningen op de Weeskinderendijk, die grenzen aan de P+R. Het grondbezit van projectontwikkelaars in het plangebied is eveneens beperkt. Voor de transformatie naar een binnenstedelijke woonwijk is eigendom van de private gronden nodig of als alternatief een ontwikkelovereenkomst met de grondeigenaren nodig. Gronden die nodig zijn voor het beoogde transferium en een deel van de aanlanding van de brug zijn in eigendom van NS Vastgoed en Prorail. Gesprekken met deze partijen zijn gaande.
Contractuele kaders/overeenkomsten
Nog niet van toepassing.
Betrokken partijen
Nog niet van toepassing.
Bestemmingplan, stedenbouwkundig plan, etcetera
Het plan van stedenbouwkundig bureau Kandahar uit 2006 is verouderd en ging uit van een aanzienlijk aandeel kantoren op deze locatie. Anno 2020 is de kantorenmarkt compleet veranderd en niet meer opportuun. Inzet is om een nieuw woongebied met hoge dichtheden te realiseren. Uit de ontwikkelvisie volgt een eerste aanzet voor een stedenbouwkundig plan. Voor de ontwikkeling van het Maasterras en voor het beoogde transferium is een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk.
Het plangebied Maasterras bestrijkt grofweg het gebied ten zuiden van het spoor tussen de Oude Maas en Krispijn tot aan de aansluiting van de Dordtse mijl op de A16. Het komende jaar staat in het teken van de besluitvorming over de ontwikkelvisie/-strategie, coalitievorming, lobby en energie op participatie van medeoverheden, zowel beleidsmatig als financieel en uitwerking van specifieke onderdelen.
Het ambitiedocument Spoorzone gaat op dit moment uit van een hoog stedelijk woongebied met 1.500 tot 2.500 woningen in de komende 10 jaar en 100.000 m2 overig programma (economie, leisure en dergelijke).
Voorgaande besluitvorming